Jedzenie Wegetariańskie

Wegetariańska tarta orkiszowa z brokułami

21 sierpnia 2018

Tarta to zawsze dobry pomysł, a opcji na wersje wegetariańskie jest cała masa! Staram się unikać białej mąki, więc opcja z pełnoziarnistą mąką orkiszową, która ma dużo więcej zalet, mimo, że orkisz także jest odmianą pszenicy. Najważniejszą z nich jest to, że powstaje z nienaruszonej łupiny zboża, zatem do jego wnętrza nie przedostają się pestycydy i zanieczyszczenia. Z tego względu nie jest konieczne inwestowanie w wersję eko, co ułatwia zakupy i dba o Twoje finanse 🙂 

Dodatkowo, orkisz zawieta nienasycone kwasy tłuszczowe, obniża poziom cholesterolu we krwi i ma działanie antybakteryjne. To tylko część jego zalet, ale już na tym etapie bije na łopatki oczyszczoną, białą mąkę, która nie ma praktycznie żadnych wartości odżywczych. 

Zatem do dzieła, przed Tobą łatwy przepis, który ma jeszcze jedną zaletę- można przygotować poszczególne elementy wcześniej, a kiedy przyjdą goście dokończyć go w 5 minut i wrzucić tartę do piekarnika. Czekając aż się upiecze, Ty już jesteś ciałem i myślami z gośćmi, a kolacja sama się szykuje 🙂 

Składniki na spód:

mąka orkiszowa pełnoziarnista- 250 gr

Masło- 150 gr

Sól- duża szczypta

1 jajko ekologiczne

 

Składniki na środek: 

Duży brokuł

2 jajka

Szklanka jogurtu naturalnego

4 ząbki czosnku

Garść płatków migdałów

Opakowanie greckiej fety

Sól i pieprz do smaku

 

Przygotowanie:

Ze składników na spód zagniatamy ciasto. Masło powinno być zimne- ja ścieram je na tarce, aby łatwiej połączyć je z innymi składnikami. Gotową kulę ciasta owijamy folią i umieszczamy w lodówce na ok. 30 minut. Można także dodać do ciasta dowolne inne przyprawy. Ja postawiłam na prostą wersję. Rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni.

Wyciągamy ciasto z lodówki po 30 minutach i wylepiamy nim formę do tarty. Robimy dziurki widelcem i umieszczamy spód w piekarniku na 7-10 minut. 

W dużym garnku wstawiamy lekko osoloną wodę. Kiedy zacznie się gotować umieszczamy w niej brokuł na 4-5 minut. Po wyjęciu przelewamy zimną wodą, aby zachował swój zielony kolor. W międzyczasie łączymy blenderem jogurt, jajko, starty na drobno lub przeciśnięty przez praskę czosnek oraz przyprawy. 

Po wyjęciu podpieczonego spodu, umieszczamy na nim różyczki brokuła, gałązki możesz pokroić na plasterki. Następnie rozrzucamy na spodzie kawałki pokruszonej fety. Zalewamy całość przygotowanym wcześniej jogurtem, na wierzchu posypując płatkami migdałów. 

Gotową tartę umieszczamy w piekarniku na 30-40 minut (zależy od piekarnika- naszym celem jest całkowite ścięcie masy jogurtowej i lekkie zrumienienie góry. 

 

Jeśli szykujesz tartę na kolację z przyjaciółki lub rodziną, możesz wcześniej podpiec spód, podgotować brokuł i umieścić go na spodzie oraz połączyć masę jogurtowo-jajeczną. Umieść ja w lodówce, a spód wraz z brokułem przykryj. Kiedy goście będą nadchodzić, dorzuć fetę, dodaj jogurt i płatki i wstaw do piekarnika. W ten sposób po pierwszych powitaniach i zadbaniu o napoje, tarta jest gotowa! 🙂 

 

To łatwy i szybki przepis, który może Ci posłużyć za bazę do innych “środków”. Wystarczy wymienić brokuł, fetę i migdały na przykład na inne warzywa i masz zupełnie inną tartę na pysznym, zdrowym spodzie. To wspaniała opcja na obiad lub kolację, chociaż ja ostatki zjadam także chętnie na śniadanie 🙂 

Pyszności, 

W

 

    Leave a Reply