Joga Lifestyle

5 rad jak zmotywować się do regularnej praktyki jogi

10 listopada 2017

Regularna praktyka jogi niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak zwiększenie elastyczności ciała, wyciszony umysł i większa odporność na stres. Pytanie tylko jak zmotywować się do regularnej praktyki, zwłaszcza teraz, kiedy najłatwiej zaszyć się gdzieś pod kocem, z książką i kubkiem herbaty?

Oto moje 5 rad, aby cieszyć się regularną praktyką, bez napinki:

Znajdź czas i miejsce

Przede wszystkim zaplanuj jogę! Jeśli zapisujesz w kalendarzu służbowe spotkania, lub kawę z koleżanką, tak samo możesz przecież zapisać sobie czas na jogę. To, co zapisane, ma o wiele większa szansę spełnienia. Dodatkowo planując od razu widzisz, że to Twój czas na jogę i automatycznie Twój mózg zacznie szukać rozwiązań jak znaleźć inny moment na kolejną rzecz, którą chcesz zaplanować. Kiedy praktyki nie ma w kalendarzu, bardzo prawdopodobne, że w miejsce, w którym teoretycznie myślałaś, aby ćwiczyć, wpiszesz po prostu coś innego. Jeśli praktykujesz w domu, bardzo wspiera też konkretne miejsce, które zawsze wybierasz. Wiąże się to ze sposobem w jaki funkcjonuje nasz umysł- po pewnym czasie zaczyna kojarzyć to miejsce z relaksem, spokojem i praktyką, dzięki czemu łatwiej “uruchamia” te emocje podczas praktyki, a nierzadko wręcz ‘woła’ do Ciebie, aby wrócić do tego stanu kiedy znajdujesz się w pobliżu.

Wyznacz krótki czas praktyki

Joga pomaga zawsze. Nawet jeśli miałoby to być 15 minut porannego przeciągania. Jeśli narzucisz sobie 90 minut trwania sesji (tak, jak często jest to na zorganizowanych zajęciach), może to być trudne do wykonania, ale i nużące. Zobacz, czego danego dnia potrzebujesz. Zaczynaj od krótkich czasów, np. 30 minut, a potem może okazać się, że stopniowo wydłużasz praktykę, bo akurat w tym momencie tak czujesz. Ja wychodzę z założenia, że lepiej praktykować 30 minut z serca, niż 90 minut z przymusu. I jak do tej pory moja filozofia dobrze się sprawdza 🙂

Odpowiedz sobie na pytanie: po co to robisz? Wizualizuj! 

Joga to przede wszystkim brak przemocy wobec samego siebie. Jeśli ciężko Ci zacząć, zadaj sobie pytanie dlaczego w ogóle robisz praktykę? Możesz wizualizować sobie jak będziesz czuć się po sesji. To bardzo pomocna technika, ponieważ kiedy uświadamiamy sobie cel naszego działania, nasza motywacja automatycznie rośnie. W przypadku gdy nie wiesz jak wizualizować, po prostu usiądź wygodnie i przywołaj swój stan kiedy kończyłeś poprzednią sesję. Poczuj jakie było Twoje ciało, co działo się w Twoim umyśle. Poczuj lekkość i spokój, który towarzyszy Twojej praktyce. W takim stanie łatwiej pojawia się Twoja wewnętrzna odpowiedź, co będzie dla Ciebie teraz najlepsze.

Bądź dla siebie wyrozumiały

Może też zdarzyć się, że w określonym momencie Twoje DLACZEGO nie ma zastosowania. I to też jest ok. Kiedyś w jednym Instagramowym poście pisałam, że brak jogi to też joga. Ponieważ, jeśli odpuszczasz sesję, bo na ten moment Twoje ciało i umysł potrzebują czegoś innego, to jest to najpiękniejsza rzecz jaką możesz dla siebie zrobić 🙂

Po prostu to zrób- metoda małych kroków

Ważne jest także to, żeby rozpoznać, kiedy faktycznie potrzebujemy czegoś innego niż praktyka, a kiedy budzi się w nas leniwiec. Metoda wizualizacji jest tutaj bardzo pomocna. Najskuteczniejszym podejściem jest po prostu zabranie się za praktykę. Jeśli w pierwszym siadzie, kiedy wyciszasz umysł, nie poczujesz flow, zawsze możesz dzisiaj odpuścić. Ale tylko jeśli naprawdę tego potrzebujesz.

Żeby łatwiej wejść w praktykę ja stosuję metodę małych kroków. Z reguły samodzielnie praktykuje rano, więc wieczorem rozwijam już matę i rozkładam pomoce, po to, aby rano być już o krok dalej. Dodatkowo, idąc do łazienki, nie sposób zignorować mojego gotowego jogostanowiska 🙂 Możesz też przyszykować sobie strój na poranną praktykę na krześle, żeby szybko w niego wskoczyć i pójść na matę. Jeśli chodzisz na poranna praktykę do szkoły, przygotuj wszystko rano, aby dodatkowe zadania typu: włożenie lunchu do pudełka, wybranie stroju etc. nie ochłodziły zapału (a rano o to nietrudno). Przy wieczornej praktyce sytuacja wygląda nieco inaczej (dzieci, pranie i inne), ale jeśli masz naszykowaną matę oraz ubranie, łatwiej Ci zacząć. Każdy krok do przodu ułatwia start. Jeśli praktykujesz z filmami z Youtube, możesz wybrać poszczególne praktyki, lub mieć już otwarte strony. Czasami samo wybranie praktyki zajmuje chwilę, a jeśli ma ona trwać 30 minut, a szukamy jej przez 15, nie jest to zbyt obiecujące 😉

Mam nadzieję, że te porady będą wspierać Cię w regularnej praktyce jogi. A może masz jakieś swoje sposoby na większe zdyscyplinowanie w tym temacie? Jeśli tak, daj znać w komentarzu 🙂

W

    Leave a Reply