Bezglutenowe Jedzenie Wegańskie Wegetariańskie

Duszony jarmuż w towarzystwie pieczonych batatów na ostro

12 lutego 2017

 

Składniki:

liście jarmużu
czosnek
kilka łyżek oliwy
bataty, czyli słodkie ziemniaki
papryka ostra
papryka słodka
sól himalajska
pieprz czarny

Przygotowanie:
Jeśli mamy mało czasu, warto zrobić to danie w dokładnie takiej kolejności jak podaję- wtedy jedna czynność odbywa się w trakcie drugiej i całość będzie trwała około 20 minut 🙂
Ustawiamy piekarnik na 180 stopni. Bataty obieramy ze skórki, kroimy w plasterki i układamy na wyłożonej papierem do pieczenia blasze. Skrapiamy oliwą z oliwek wymieszaną ze szczyptą soli oraz słodkiej i ostrej papryki. Wkładamy do rozgrzanego piekarnika i pieczemy około 15, max. 20 minut.
Liście jarmużu dokładnie umyć i posiekać (jeśli kupujemy je w całości). Czosnek obrać z łupinek i zetrzeć na drobnej tarce lub przecisnąć przez praskę. W garnku umieszczamy jedną, dwie łyżki oliwy i podsmażamy czosnek dosłownie przez pół minuty, tak, aby się nie zbrązowił. Następnie umieszczamy umyty jarmuż. Jarmuż za moment zacznie puszczać wodę, ale dla roztargnionych (jak ja…) polecam dodać odrobinę wody na spód, aby nie przypalić czosnku, ani jarmużu. Dodajemy soli i pieprzu do smaku i zakrywamy garnek. Jarmuż będzie dusił się w ten sposób mniej więcej 15 minut. Wprawdzie, aby zachować jego wszystkie właściwości najlepiej podgrzewać go max. do 5 minut, więc jeśli lubisz warzywa al dente, polecam raczej tę opcję.
Kiedy bataty będą gotowe, układamy krążki na talerzu w łuk, a następnie jarmuż.

Jarmuż to wspaniałe źródło białka oraz błonnika. Posiada także witaminę C i K oraz szereg przeciwutleniaczy- stąd antynowotworowe właściwości jarmużu. Dodatkowo oczywiście chlorofil, który, poza właściwościami antyrakowymi, bardzo wspomaga oczyszczenie organizmu.
Bataty natomiast w porównaniu ze zwykłym ziemniakiem zawierają o 50% więcej składników odżywczych. W ich skład wchodzi wiele minerałów, w największym stopniu wapń, fosfor, potas, sód oraz magnez. Dodatkowo witaminy B6, C, E, kwas foliowy oraz beta-karoten i polifenole, czyli naturalne przeciwutleniacze. Ciekawe jest także to, że mają stosunkowo niski indeks glikemiczny, co jest świetną wiadomością dla dbających o linię oraz cukrzyków.

Jarmuż z pieczonymi batatami to danie szybkie, zdrowe i dobrze smakuje także po odgrzaniu, więc można przygotować je na lunch do pracy dzień wcześniej.

Smacznego! 🙂

  • Reply
    Mary
    28 lutego 2017 at 14:56

    Przepis super, ale ja na pewno bym się tylko tym nie najadła. Muszę wymyślić co dołożyć 😉

  • Reply
    eatwellanddoyoga
    2 marca 2017 at 22:14

    Mogłoby Cię zaskoczyć to danie 🙂

Leave a Reply